12220-راهکاری نوین در پرداخت قرض الحسنه

 

12220بسم الله الرحمن الرحیم   

 محضرمبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی

سلام علیکم ‏

متاسفانه علیرغم تمام تلاشهای حوزه، عده از متدینین گلایه دارند که حوزه با راهنمایی ناقص خود، تیشه به ریشه خود، و به پس انداز متدینین زده است. و هنوز هم ادامه می‌دهد.

صندوق قرض‌الحسنه ای در سال ۱۳۵۷ با تقاضای پول از متدینین، با سرمایه ۴٫۲۰۰٫۰۰۰تومان شروع ‌بکار کرده است، و با این پولها قرض الحسنه داده است.

با توجه به اینکه در آن زمان سکه ۴۲۰ تومان بوده است ، این سرمایه معادل ۱۰٫۰۰۰ سکه بوده است.

اکنون صندوق به کار خود خاتمه داده است، و پول افراد را که مبلغ ۴٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان است به آنها تحویل داده است، افراد حساب کرده اند که به این پس انداز هایشان چقدر خمس تعلق می‌گیرد که به مرجع تقلید خود تقدیم کنند؟

حساب کرده اند، خمس آن ۸۴۰٫۰۰۰ تومان شده است.

آنها می گویند: در آن زمان اگر صندوق به جای پول، از مردم سکه گرفته بود و قرض الحسنه داده بود، هم از جهت شرعی هیچ فرقی با پول نداشت (همان ثواب را داشت) و هم ارزش آن حفظ می شد، و الان افراد ۱۰٫۰۰۰سکه پس انداز داشتند،

که با حساب هر سکه ۱۳٫۰۰۰٫۰۰۰تومان، جمعا ۱۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰تومان می شد،

که باید خمس آن را مبلغ ۲۶٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان پرداخت می کردند، و چقدر بین این دو تفاوت است!!!!!!

و موجودی پس انداز متدینین نیز حدود ۱۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰تومان بود!!!!نه ۴٫۲۰۰٫۰۰۰!!!!! آنها می گویند: حوزه چنین تصوری ایجاد کرده است، که تنها با پول می شود قرض الحسنه داد.

خواهشمندم بفرمایید، ما طلاب حوزه ، نسبت به افراد جامعه که هنوز این تصور غلط را دارند و بر اساس آن اقدام می کنند، چه وظیفه ای داریم؟ جواب:  در فرض سوال، اشکالی به کار قرض الحسنه وارد نیست، زیرا روال تمام صندوق ها همین است. البته برای آینده این روش روش خوبی است.

تهیه شده توسط تیم طرح کوثر طلا . تمام حقوق این سایت متعلق به مجموعه مذکور است.